loading...
روستای رستاق
گپ
بـه سـایـت رستاق خَش اندستش


تماس با مدیر سایت

     یوسف    

( 5817 370 0939

yousefpeyman@yahoo.com

یوسف پیمان بازدید : 674 1391/10/18 نظرات (15)

 

روستای رستاق
اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svgایران
استان هرمزگان
شهرستان بندر لنگه
بخش بخش شیبکوه
دهستان مقام
نام محلی رستا

 

Red pog.svg
روستای رستاق
Iran location map.svg

°۵۳٫۵۲شرقی °۲۶٫۹۷شمالی

مردم
جمعیت 1552 نفر
زبان‌های گفتاری فارسی گویش لارستانی
مذهب اسلام سنی شافعی
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن ۰۷۶۴۴۲۵
جملهٔ خوش‌آمد به روستا ای خش اندش

محدوده رستاق

 

از شمال لشتانی ، از جنوب کوه سور، از مغرب نخل خلفان، واز سمت مشرق به بلعسکرمحدود می‌گردد.

جمعیت

 

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت رستاق ۷۵۸ نفر (۱۳۳ خانوار) بوده است. مردم این روستا بزبان لارستانی تکلم می‌کنند. مردم این روستا از اهل سنت از شاخه شافعی هستند یعنی از پیروان امام محمد ادریس شافعی می‌باشند. دارای مسجد، برق ، (برکه)، خانه بهداشت دهیاری ، و دبستان مدرسه راهنمایی دبیرستان سالن ورزشی2عدد، درمانگاه اورژانس جاده‌ای، پاسگاه مرکز مخابرات است.

 

محدوده رستاق

در روستا آثار قلعه بزرگی وجود دارد که مقر حکم بنی حماد بوده بوده‌است در دوران گذشته. مدتی این پایگاه ژاندارمری ومرکز امنیت منطقه بوده‌است و در حال به علت بی توجهی ساکنان، خانه چوپانان می‌شود که باعث تخریب سریعتر ان میشود. در بالای روستا فاریابی(پارو)است که آب ان از مکانی بنام آسیاب(آسیو)تامین میگردد که در بالای کوه کمشک است و این خود دارای 30الی 40قنات میباشدو بعد از آن، کانال کشی(جلود) به طول 6کیلومتر از سنگ وساروج بنا گردیده است تا آب به مزارع کشاورزی برسد و دلیل نامگذاری اسیاب، قرار داشتن تعدادی از آسیاب در مسیر کانال آبی می‌باشد که قدمت ساخت آن به شیوخ مرباغ وبعضی آنرا به گبر نسبت میدهند.یکی دیگر از آثار فاریاب(پارو)المدی می‌باشد که در غرب رستاق واقع گشته و در حال حاضر مخروبه است و طی براوردی بهره برداری از ان حدود80سال پیش متوقف شده است که آب آن از کوه سنچول(سنگجو) سرازیر میشده است و کانال کشی آن تقریباً به کل زیر خاک مدفون شده است و این آب نهایتاً به مقصد المدی شرقی میرسیده است

 

امرار معاش

در گذشته کل افراد رستاق به کشاورزی مشغول بودند که زمینهای انان از طرف شیخ الحمادی به انها واگذار شده بود. ولی در حال، بخش بیشتر افراد جز جامعه فرهنگی هستند و عدهای دیگر هم در شرکت نفت لاوان مشغول کارند وتعداد قلیلی از افراد هم رهسپار حاشیه خلیج فارس میشوند تا امرار معاش کنند.

 

اسامی برکه‌های رستاق

 

برکه ملا، برکه شیخی، برکه غانم، برکه آجی(حاجی)، برکه طالبی، برکه حیدر، برکه صفتی، برکه خنجری، برکه ریسو، برکه چلبند، برکه حاجی ابراهیم، برکه پاسلار.

اسامی صحراها وزمین‌های کشاورزی رستاق

 

صحرای صفتی، میری، پاسلاری،سلاری، بلمشکی، خلند(خلنت)،لاور اشکالی ، بکو، خرگو، سنالی، المدی، پستمب، فیض، لاور بشیری، بارو، گل سرخ، تی بست، پنجاه منی، شهمیری، گود شاه، سوره، بن سفی، سمائیلی، سمائیلی گل سرخی، بردکره، جهرباز، خره کنری، لاور سینو، کم گا، برمشو، کتی سه درگه، کل آل ایسف(یوسف).

 

اسامی قبایل

رییسی(رییس، بشیر، کمال، رستم، لاهور، سلطان،حسن عبدالله و...)پاسلاری، محمودی، بهمنی، مادیسا، چلبندی، سید، گلسرخی و...

 

اسامی صحرا ها وزمین

صحرای صفتی، میری، پاسلاری، سلاری، بلمشکی، دل خلند(خلنت)، لاور اشکالی، بکو، خرگو، سنالی، المدی، پستمب، فیض، لاور بشیری، بارو، گل سرخ، تی بست، پنجاه منی، شهمیری، گود شاه، سوره، بن سفی، سمائیلی، سمائیلی گل سرخی، بردکره، جهرباز، خره کنری، لاور سینو، کم گا، برمشو، کتی سه درگه، کل آل ایسف(یوسف).

 

اسامی رود خانه های فصلی

  • رودخانه فصلی «ریغو»، که از کوه‌های اطراف حمیران در شهرستان پارسیان سرچشمه می‌گیرد وسبب آبیاری اراضی صفتی پاسلاری میری سمائلی و... می‌شود .
  • رودخانه فصلی «مهیار»، از کوه‌های کمشک که در شمال رستاق است سرچشمه می‌گیرد وسبب آبیاری اراضی کشاورزی شرق رستاق مانند پنجاه منی وبردکره می‌شود.
  • رودخانه فصلی «بستو»، که هم از کوه‌های کمشک سرچشمه می‌گیرد سبب سیراب شدن اراضی مانند پست تمب لاور اشکالی و... می‌شود.

 


 

http://dowmobp30.persiangig.com/cooltext857068760.gif

http://dowmobp30.persiangig.com/cooltext875613279.png

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

یوسف پیمان بازدید : 149 1392/02/28 نظرات (0)

 

موقعیت جغرافیایی ووسعت منطقه :

این منطقه درغرب استان هرمزگان ودرحوزه استحفاظی شهرستان لنگه ، بین روستای رستاق وبخش گاوبندی ودرامتداد سواحل خلیج فارس واقع شده است ودرغرب منطقه حفاظت شده سراج قراردارد ووسعتی معادل  100000 هکتار رادربرمی گیرد .

 

دامنه تغییرات ارتفاع :

این منطقه دارای ارتفاعات متعددی بوده که بلندترین آنها کوه سنچول با 1133 مترارتفاع می باشد مناطق دشتی آن منتهی به سواحل خلیج فارس شده وارتفاع آن به صفر می رسد.

 

وضعیت طبیعی منطقه :

قسمت های شرق این منطقه متشکل ازارتفاعات صخره ای و کم وبیش مرتفعی است که کوه سنچول با 1133 مترارتفاع دراین بخش واقع شده است . قسمتهای شرقی تر بیشتر به صورت تپه ماهوری می باشد ودارای تشکیلات ناپایداری بوده که بخشی از آنها اکثراً گلی وآهکی است وچندین مسیل خشک درآن قرارداشته که درهنگام بارندگی آبها را انتقال میدهند. اقلیم منطقه گرم ومرطوب بوده ومیانگین درجه حرارت سالانه آن 28 درجه سانتی گراد است . میزان رطوبت همواره با لا بوده ودارای تابستانهای گرم ومرطوب و زمستانهای خشک می باشد . بارندگی در این منطقه به صورت رگباری وسیل آسا است .

 

پوشش گیاهی :

پوشش گیاهی این منطقه گستره وسیعی ازعناصر و نوسندی ( خلیج عمانی ) ودرارتفاعات پهنه رویشی ایران تورانی می باشد. دردشتها تا ارتفاعات میانی گونه هایی از قبیل کهور ، کرت ، خزرهره ، قیچ ، انواع آکاسیا ( تج و تورتلیس و .... ) کنار، استبرق ، کهورک ، پده ، شور ، اسنان و.... به وفوردیده      می شود که در دره های پرآب این گیاهان به همراه گونه های علفی پوشش متراکمی رابه وجود        می آورند.

درارتفاعات عناصرایران ، تورانی نظیر بنه ، بادام کوهی ، آویشن ، انار شیطان ، درمنه  ، قیچ ، آنغوزه و ناتر ک به چشم می خورند که به همراه گونه های علفی وگرامینه ها پوشش متفاوتی با  مناطق پائین دست به وجودمی آورند .

 

حیات وحش :

این منطقه به دلیل تنوع اقلیمی وزیستگاهی محل مناسبی برای زیست گونه های مختلف اعم از کوه زی و دشت زی می باشد. درمناطق دشتی جانوران حمایت شده جبیر وهوبره زیست می کنند ودرسواحل خلیج فارس درقسمت جنوبی منطقه لاک پشت های دریایی اقدام به تخم گذاری می نمایند. ازگونه های دیگر این منطقه می توان به شغال وروباه ، کفتار اشاره نمودکه درمناطق ساحلی ازلاشه آبزیان تغذیه می کنند. قوچ ومیش ، کل وبز، گراز، تشی ، خرگوش، موش خرما، گربه وحشی ، پلنگ وبرخی پستانداران کوچک ازمهمترین گونه های منطقه می باشند که به همراه پرندگانی ازقبیل کبک ، تیهو، جیرفتی ، کوکر، دودوک ، انواع پرندگان شکاری و پرندگان آبزی و کنار آبزی ، حیات وحش منطقه رابسیارمتنوع وغنی می سازند.


http://dowmobp30.persiangig.com/cooltext857068760.gif

http://dowmobp30.persiangig.com/cooltext875613279.png

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

 

یوسف پیمان بازدید : 182 1392/01/13 نظرات (2)

با سلام

قبل از هر چیز از دوستانی که از سایت ما دیدن می کنند و با نظرات خود ما را مستفیذ می سازند بسیار متشکریم.

تصاویری که در بالا مشاهده می کنید سد رستاق است.

این سد در فاصله 2 کیلومتری از رستاق پایین، در غرب رستاق قرار دارد و در بهترین مکان برای ذخیره آب ایجاد شده ، یعنی جایی که تقریباً تمام شعبات فرعی به ریغ رود وارد شده و سد دارای بیشترین آب ممکن قبل از رسیدن به دشت و دریا را دارد.

این سد نمونه خاص و والای مهندسان قدیم رستاق را می رساند که اثری به جای مانده از اجداد زبردست ما را می رساند.

این اثر به ما می رساند که ما در حفظ این اثر بکوشیم و آن را از آثار فرهنگی خود بدانیم و سرمشق بگریم که پیشینیان ما تلاش می کردند و ما هم باید این چنین باشیم.

 و بر روی رودخانه فصلی ریغ رود( ریغو به زبان محلی) بسته شده است.برطبق اطلاعات جمع آوری اینجانب این سد تا حدود 35 سال پیش به راه بوده است و قدمت آن به بیش از 100 سال می رسد که شاید هم بیشتر باشد.

بنای این سد از سنگ و ساروچ است که از استحکام زیادی دارد وبا توجه به خروش ریغ رود در فصل بارندگی و به راه انداختن سیلابی عظیم که سنگ هایی بزرگ را با خود می کشاند اما هنوز آثار آن به خوبی پابرجاست.

از این سد در قدیم برای انباشت آب و احتمالاً انحراف آب به دشت پایین رود، قبل از منحرف شدن به سمت غرب ساخته شده بود .استفاده های زیادی از سد برای کشاورزی و رونق آن در صحرای پایینی(به نام های صفتی، اسماعیلی،ده کانه،زیر ده ،خرگو و... داشته است .


                     

                            



فرسایش سد در اثر منحرف شدن آب رود به قسمت پایینی و عبور آب از قمست جنوبی ایجاد شده و در اثر مرور زمان دیواره ی انتهایی جنوبی از بین رفته و آب همچنان با قدرت به سمت غرب متمایل شده است .

اکنون فقط نام این سد ، رستاق است و در حالی است که هیچ نفعی به حال کشاورزی رستاق ندارد.

متأسفانه اکنون (بنا به دلایلی) کشاورزی در منطقه ما از بین رفته و مسئولین حاضر نیستند تا دوباره در کنار این سد ، سد دیگری بسازند که پیگیری اینجانب تا به حال اثری نداشته و حتی سیاسی دانسته شده .


مسئولین در جواب ما می گویند که سد دیگری را در بالا دست ریغو ساخته ایم . اما من هر چه گشتم نتوانستم این سد را ببینم و مزایای آن را .

این خود از غیر اصولی بودن ساخت  سد جدید در بالا دست ریغ رود را می رساند که باعث هدر رفتن ثروت شده است و چیزی را عاید مردم منطقه نساخته است.

 

ما خواهان ساخت سد جدید در کنا ر سد قدیمی را داریم و حاضر نیستیم از این امتیاز به خاطر ناراحتی بعضی از دوستان و ... کوتاه بیاییم .

دلیل دیگر آنها این است که اگر سد را در کنا سد قدیم بسازیم ، آب به غرب و روستاهای غربی(نخل خلفان ،بوجراش و ...) نمی رود.

این حرف اینقدر غیر کارشناسی به نظر می رسد که ...

حالا شما آب یکساعته را با آبی که پشت سد در تمام طول سال مقایسه می کنید.

آیا بیشتر آب به دریا نمی ریزد؟

قصد ما اصلاً همسایه آزاری نیست بلکه اگر سد در محل مذکور ساخته شود باعث شیرین شدن آب چاه های تمام منطقه می شود نه فقط رستاق و سود آن که کشاورزی صنعتی است نصیب همه ی اهالی منطقه می شود.

http://dowmobp30.persiangig.com/cooltext857068760.gif

http://dowmobp30.persiangig.com/cooltext875613279.png

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░


یوسف پیمان بازدید : 431 1391/10/18 نظرات (3)

 

http://dowmobp30.persiangig.com/video/%d8%b9%da%a9%d8%b3%db%b0%db%b3%db%b1%db%b7.jpg

 

سد روستای رستاق یکی از معدود سد های کوچک در منطقه است.هم اکنون در منطقه به طور کم سد یافت می شود واکثر سد ها بافت قدیمی دارند.سد روستای رستاق که به نام:عملیات آبخیز داری روستای رستاق،کارفرما:اداره کل منابع طبیعی وآبخیز داری استان هرمزگان،دستگاه نظارت:اداره کل منابع طبیعی وآبخیز داری بندر لنگه،پیمان کار:...... در سال 89 ساخته شد.این سد که موقیت بدی قرار گرفته است وداری فضای ذخیره کمی می باشد.این سد داری دو تکه9متری می باشد،اگر این سد بر روی رودخانه فصلی ریغو که یکی از بزرگ ترین رود خانه فصلی در منطقه است ساخته می شد بهتر بود،که با مخالفت روستای نخلخلفان پیش نرفت.البته سد قدیمی بر روی ریغو دیده می شود که بافت 100ساله دارد ومی توانست مدرکی برای سد سازی بر روی ریغو باشد.از آب سد هیچ استفاده نمی شود وفقط برای مصارف شرکت راه سازی((سکاف)) .هم اکنون با کمبود آب در منطقه انتظار می رود که اداره آبخیز داری استان توجه بیشتری به سد سازی در منطقه والبته تعمیر سد های قدیمی میرود.بنابراین از اداره منابع طبیعی انتظار سد سازی بیشتری می رود که باعث افزایش  آب های زیرزمینی وحاصل خیزی خاک نیز می شود.


عکس های بیشتر در ادامه مطلب

 

http://dowmobp30.persiangig.com/cooltext857068760.gif

http://dowmobp30.persiangig.com/cooltext875613279.png

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

درباره ما
Profile Pic
♥♥بـه وبـلـاگ مـن خـوش آمـدی♥ ♥ این وبلاگ مطلق است به روستای رستاق واقع در استان هرمزگان،شهرستان بندرلنگه،بخش شیبکوه،روستای رستاق
اطلاعات کاربری
نظرسنجی
نظر شما درباره ی این وبلاگ چیست؟
آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 62
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 272
  • بازدید ماه : 822
  • بازدید سال : 4,531
  • بازدید کلی : 101,596